Hier hat schon mal einer zumindest Überlegungen angestellt, wenn auch von der umgekehrten Seite her, über die Energie-Verluste:Taloon hat geschrieben:Bei all dem Mondzeugs würd ich mir aber auch mal Gedanken machen, wie man die Energie, die vom Uhrwerk ans Pendel geht, messtechnisch erfassen könnte
"This short paper is part of the quest to determine the entire energy losses in a clock with Graham dead beat escapement.
These frictional losses include:
• Bearing losses
• Gear teeth losses
• Escapement losses
• Crutch losses
• Pendulum suspension losses (hysteresis in suspension spring)
• Pendulum air damping losses
From the results above, the escapement friction consumes 33% of the drive energy. Earlier work indicated that typical plain pivots consume 20%. Gear friction is yet to be quantified, as are the other pendulum related losses.
If the gear losses are say 10%, then this leaves 37% for pendulum drive."
Der vollständige Aufsatz findet sich hier: GRAHAM DEADBEAT ESCAPEMENT FRICTION ANALYSIS(2).pdf
Ein kleines Progrämmle zum Experimentieren ist hier escapement efficiency.pdf
(Nach dem download Endung '.pdf' in '.xls' umbenennen, da sich Excel-Files nicht uploaden lassen )
Gruß Johann